Zastępcy kawy

Początek dnia, przemęczenie, wielogodzinna podróż samochodem, praca, nauka? W takich sytuacjach chętnie sięgamy po zastrzyk energii w postaci kawy. Jednak nie zawsze możemy sięgnąć po filiżankę z tym aromatycznym napojem. Co wtedy? Czym zastąpić kawę?

Wybór napoi o działaniu pobudzającym jest dosyć spory. Generalnie rzecz biorąc z żadnym tego typu napojem lepiej nie przesadzać. Stosowanie ich od czasu do czasu sprawia, że silniej działają na organizm.

Jest kilka naturalnych substancji, które mogą sprawić, że poczujemy się ożywieni, pełni energii. Dzięki nim będziemy szybciej myśleć i łatwiej będzie nam się skoncentrować.

Kofeina

Chyba najbardziej znana substancja o działaniu pobudzającym, która znajduje się nie tylko w kawie, ale i także herbacie, kakao oraz czekoladzie. Kofeina obecna jest także w napojach typu cola oraz energy drink.

Tauryna

Usprawnia pamięć oraz wspomaga koncentracje, nie jest substancją pobudzającą. Naturalne źródła tauryny to np. ostrygi, ryby, mięso, soczewica, groch. Tauryna często łączona jest z kofeiną w napojach pobudzających.

Korzeń żeń-szenia

Działanie pobudzające, dodaje energii, poprawia koncentracje. Ponadto korzeń żeń-szenia zwiększa odporność na stres oraz podnosi witalność. Ten pobudzacz znajduje się w ziołowych herbatkach, naparach, napojach energetycznych oraz musujących tabletkach.

Guarana

Ta pochodząca z Brazylii roślina pnąca ma w sobie trzy razy więcej kofeiny niż kawa. Guarana przy tym jest zdrowsza od kawy ? nie obciąża żołądka i serca.

Czym więc zastąpić kawę? Możemy wypić herbatę, szczególnie zieloną albo yerba mate. Warto spróbować kakao oraz czekoladę w płynie, choć napoje te bardziej relaksują niż aktywują do działania. Ciekawą alternatywą dla kawy są herbatki, napary z guaraną oraz żeńszeniem. Unikać powinniśmy drinków energetycznych, które mogą powodować kołatanie serca, trzęsienie rąk oraz nadpobudliwość.


Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *