Niekonwencjonalne formy reklamy

Wśród wielu niestandardowych działań marketingowych, zdobywających ostatnio uznanie, należy wymienić ambient media. Literatura zachodnia tłumaczy je jako alternatywny nośnik reklamy, inny niż powszechnie używane prasa, telewizja czy Internet. Ambient media to także wszystkie niestandardowe akcje, które przeprowadza się za pośrednictwem mediów klasycznych oraz innych kanałów komunikacji. Reklamodawca używa ambient mediów po to, by wyróżnić się na tle tego co robią inni.

Literatura przedmiotu dzieli instrumenty ambient mediów na pięć kategorii:

  • Dotarcie do klienta podczas gdy podróżuje(reklama na biletach, pocztówkach, dystrybutorach na stacjach kolejowych)
  • Dotarcie do klienta podczas gdy się dobrze bawi(reklama na Postawkach do piwa, w toaletach, podczas festiwali)
  • Dotarcie do rodziców i dzieci ( reklama na podręcznikach, w halach sportowych i innych kompleksach rekreacyjnych, na koszach na śmieci znajdujących się w szkołach)
  • Dotarcie do klienta w pobliżu sklepu, w którym robi zakupy( reklama na autobusach, na podłodze w sklepie, w miejscach gdzie można przebrać dziecko, na paragonach)
  • Inne ( reklama rowerowa gdzie, ludzie-reklamy, na siatkach na zakupy, reklama na wieczkach i pokrywkach)

Istotną cechą ambient mediów jest element niespodzianki i zaskoczenia.  Dzięki temu założone cele marketingowe można realizować dwukanałowo- niestandardowymi akcjami zaplanowanymi przez agencję lub dział marketingu oraz niezależnymi, darmowymi publikacjami w mediach

PRZYKŁADY AMBIEN MEDIÓW:

  • Linie lotnicze Delta Airlines w Nowym Jorku na placu Time Square ustawiły samolot o przezroczysty, kadłubie. Wewnątrz znajdowali się ludzie którzy zachowywali się tak, jak by lecieli samolotem. Na pokładzie były stewardesy w kabinie siedzieli piloci. Scenki te można było cały czas obserwować. Wydarzenie to stało się podobno ulubionym tematem amerykańskich mediów.
  • Rosyjska telewizja TV6 przy produkcji programu  Za szkłem reality show. Na Placu Czerwonym w Moskwie, zbudowano mieszkanie, w którym zamknięto sześć osób. Można je było podglądać przez 24h za pomocą weneckich luster. Kolejki które ustawiły się na Placu Czerwonym, były niewiarygodne. Wszyscy choć na moment chcieli zajrzeć do środka.
  • Do spektakularnych polskich akcji marketingowych zorganizowanych za pomocą ambient mediów należy kampania przygotowana dla Ikei. Ikea zamykała starą a otwierała nową siedzibę w Poznaniu. Aby zgromadzić jak najwięcej klientów, na otwarciu nowego sklepu, z udziałem wynajętych aktorów zaaranżowano uliczny protest przeciwko rzekomej likwidacji dotychczasowego sklepu. Odbywały się demonstracje pod hasłem ?Oddajcie nam naszą Ikeę? . Do protestu dołączyli się również niezwiązani z akcją mieszkańcy miasta. Efekt był zaskakujący. Pierwszego dnia sklep odwiedziło 120 tys. osób.
  • Innym przykładem ambient mediów może być kampania mleka marki Hej przeprowadzona przez agencję Media Vest. Agencja ta stworzyła zupełnie nowe medium reklamowe-detektor ruchu. Urządzenie to w kształcie kartonu mleka, zostało ustawione na polce sklepowej. Kiedy do regału zbliżał się potencjalny klient, urządzenie emitowało slogan reklamowy 😕 Hej! Pijcie mleko! Hej!? . emitowany slogan zwrócił uwagę konsumentów którzy nie tylko próbowali dowiedzieć się skąd  pochodzi dźwięk ale również sięgali po reklamowany produkt
  • Firma Acclaim , producent gry Turok, która przy okazji wydania drugiej części tej gry zorganizowała następujący konkurs. Zaproszeni do niego zostali wszyscy rodzice, którzy spodziewali się narodzin swojego dziecka na początku września 2002r. Mieli oni szansę wygrać 10 000$ (w obligacjach z p[przeznaczeniem na naukę) jeżeli spełnia dwa warunki: ich dziecko urodzi się jako pierwsze 1 września 2002 roku i zostanie nazwane Turok?

Jednym z przykładów ambient mediów było zastosowanie w warszawskich autobusach komunikacji miejskiej uchwytów, z zabawnymi napisami odnoszącymi się do trzymającego się pasażera.  Drugim ciekawym przykładem była największa niestandardowa reklama w naszym kraju, znanej firmy produkującej sprzęt AGD. Agencja działająca na jej zlecenie, pokryła całą powierzchnię, dworca zachodniego.


Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *