Okres przedświąteczny jest kojarzony przez większość ludzi z szaleństwem zakupów. Każdy chce kupić cos dla swoich bliskich, ale nie mając pomysłu stwierdza, że dopiero w centrum handlowym coś wybierze. Wszech obecne promocje, które kuszą nas do zakupu bardzo często jednak są chwytem marketingowym, który ma zachęcić ludzi do zakupu, pokazać że sklep dba o niskie ceny, przez co dba również o klienta. Świąteczne akcje promocyjne przekonują nas do zakupu zupełnie czegoś innego niż planowaliśmy.
Popularnym zabiegiem marketingowym jest oferowanie nam np. drugi produkt o 50% tańszy lub tzw gratis do zakupionych dwóch produktów. Błędem konsumentów jest zaufanie do komunikatu reklamowego. Nie sprawdzenie promocji, nie przekalkulowanie jej prowadzi do tego, że nieświadomi przepłacamy. Korzystając z ofert promocyjnych nagminnie okazuje się, że co trzeci produkt będący w promocji jest droższy niż gdybyśmy kupili go pojedynczo, w innym okresie, nie korzystając z żadnej oferty promocyjnej.
Badania przeprowadzone przez UOKiK przedstawiają procentowo stosunek ludności do akcji promocyjnych. Otóż ponad połowa badanych dokonuje zakupu pod wpływem impulsu , prawie 40% ankietowanych uważa, że robi to rzadko, natomiast blisko 15% z nich przyznaje się do tego, iż zdarza się jej to często, a nawet co setnej osobie z nich bardzo często. Z badań tych wynika także, że najbardziej podatne na akcje promocyjne są osoby powyżej 60 roku żecia, które nie sprawdzają opłacalności ofert. Niepokojący jest niestety fakt, że niespełna połowa z nas nie potrafi wykryć fałszerstwa i nie jest świadoma, że jest oszukiwana.
Do najczęściej stosowanych technik sprzedaży, których celem jest ?naciągnięcie? klienta oraz namówienie go do zakupu konkretnego produktu zaliczamy:
Zawyżanie cen promocyjnych produktów
Można rozpoznać to np. w gazetkach promocyjnych center handlowych, gdzie obok ceny właściwej, która jest zawyżana specjalnie, mamy przedstawiona obecna cene produktu, już po promocji. Często niestety okazuje się , że cena ta jest mimo wszystko wyższa od prawdziwej ceny produktu, lub ceny tego produktu w innym sklepie.
System 2 za 1 lub 3 za 2
Promocje taką klienci odbierają, jako okazje w której po zakupie jednego produktu drugi dostają za darmo, lub po zakupie 2 produktów trzeci dostajemy w prezencie. Nic bardziej mylnego. Podstęp w tym wypadku polega na tym, że produkty za które płacimy maja znacznie podwyższone ceny , dzięki czemu płacąc za 2 i tak ponosimy koszty zakupu ?gratisu?. Kolejnym mankamentem tego rodzaju promocji jest fakt iż korzystając z nich nie kupujemy tylko tych rzeczy, które są nam potrzebne w rzeczywistości.
Karty lojalnościowe
Pozornie nie szkodliwa oferta dla konsumentów, bo jak może być tam schowany jakiś haczyk, jeśli tylko zbieramy punkty. Jednakże te punkty nie zawsze są wymieniane na nagrody. Wiele z center handlowych oferuje za zebrane punkty produkty po niższych cenach. Konsument decydując się na ich zakup kupuje więcej mimo, że czegoś nie potrzebuje.
Dobra rada podczas świątecznego szału zakupów: Róbmy nasze zakupy na spokojnie, przygotowujmy sobie wcześniej listę zakupów rzeczy, które zamierzamy zakupić i które naprawdę są nam potrzebne. Najważniejsze aby przeliczać sobie w myślach opłacalność promocji jakie są nam preferowane oraz porównywać ceny z innymi centrami handlowymi.
WESOŁYCH ŚWIĄT